Personvern

Personvern og informasjonssikkerhet er viktig for oss. Østfoldkirken er opptatt av å beskytte dine personopplysninger. Vi følger den nye personopplysningsloven - også kalt GDPR - som ble innført sommeren 2018 og gjelder for alle trossamfunn i EØS-området.

Trossamfunn og firmaer har bare lov å behandle personopplysninger om deg dersom ett av følgende vilkår er oppfylt:

• Det er krav om det i lov eller forskrift

• Kirken skal sikre en rettighet du har

• Du har gitt klart samtykke til det

Når kirken behandler personopplysninger, skal du (den registrerte) alltid få vite hvilke data som behandles, hva opplysningene brukes til, og når opplysningene blir slettet. Det betyr blant annet at du har rett til:

• At bruken av dine personopplysninger blir begrenset mest mulig

• Å få innsyn i hvilke personopplysninger som behandles

• Å korrigere opplysninger hvis de ikke er korrekt

• Å protestere mot behandlingen eller kreve at personopplysninger om deg slettes.

Datatilsynet gjennomgår dine rettigheter.

Har du spørsmål om hvordan Østfoldkirken behandler dine personopplysninger, kan du kontakte kirkens daglig leder, Kenneth Moe (kenneth.moe@ostfoldkirken.no).

Spørsmål og svar om personvern

Kan vi spørre ny besøkende om deres epostadresse eller mobilnummer og sende informasjon om hva som skjer i menigheten?

Ja, men lagring av mobilnummer og e-postadresse når den kan knyttes til en enkeltperson innebærer behandling av personopplysninger og de må derfor behandles deretter. Personopplysningsloven krever at lagring og bruk av denne typen opplysninger har et behandlingsgrunnlag etter loven. I dette tilfellet kreves samtykke fra den som da blir registrert.

Mobilnumre som samles inn skal bare lagres og brukes for spesifikke, uttrykkelig angitte og berettigede formål. Dersom man vil bruke mobilnummeret til nye formål må man hente inn samtykke før denne bruken.

Kan man ta bilde av menigheten i en gudstjeneste og dele på sosiale medier?

Situasjonsbilder kan i utgangspunktet deles på sosiale medier uten samtykke fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte er krenkende for de som er avbildet. En gudstjeneste kan oppleves som en spesiell anledning for de involverte, og dette er det viktig å ta hensyn til. En god hovedregel er at bilder ikke deles uten samtykke.